پیام‌های انتخاب السنوار به جانشینی شهید هنیه-راهبرد معاصر
 «راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پیام‌های انتخاب السنوار به جانشینی شهید هنیه

شبکه‌های مختلف صهیونیستی در گزارش‌های خود انتخاب السنوار را پیامی مهم به تل‌آویو دانستند که در جنگ غزه و تحقق اهدافش شکست خوردند و اکنون وی زنده است و با قدرت ریاست حماس را در غزه برعهده خواهد گرفت. 
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 08
کد خبر: ۲۵۳۶۲۸

پیام‌های انتخاب السنوار به جانشینی شهید هنیه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با اعلام جنبش حماس، یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس جانشین شهید اسماعیل هنیه شد. السنوار رهبر حماس در نوار غزه بود که سال ۲۰۱۷ میلادی جانشین هنیه شد و بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» و نقطه تمرکز آن بر پرونده‌های امنیت داخلی است.



یحیی السنوار سال ۱۹۸۸ میلادی به‌وسیله نیرو‌های رژیم صهیونیستی بازداشت و به چهار بار حبس ابد محکوم شد. با وجود این، سال ۲۰۱۱ میلادی در جریان مبادله زندانیان اسیر فلسطینی با گیلعاد شالیط، نظامی اسیر صهیونیست به دست حماس آزاد شد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران صهیونیست بر این باورند، آزاد کردن السنوار بزرگترین اشتباهی بوده که رژیم صهیونیستی علیه منافع خود مرتکب شد.

 

ناظران امور رژیم صهیونیستی معتقدند، این رژیم از زمان وقوع عملیات «طوفان الاقصی» بیش از آنکه درباره اوضاع میدانی بداند، از السنوار گفته‌ است


نکته جالب درباره یحیی السنوار اینکه گفته شده است، وی جامعه صهیونیستی را به خوبی می‌شناسد و به همین دلیل گفته می‌شود شناختِ وی در نوع رویکرد جنبش حماس به ویژه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رژیم صهیونیستی نمود یافته است.



حدود یک هفته پس از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، این جنبش با انتخاب یحیی السنوار جهان را شگفت زده کرد. شبکه‌های مختلف رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود انتخاب السنوار را پیامی مهم به رژیم صهیونیستی دانستند که در جنگ غزه و تحقق اهدافش شکست خورده و اکنون وی زنده است و با قدرت ریاست حماس را در غزه برعهده خواهد گرفت.

 

این در حالی است که ناظران امور رژیم صهیونیستی معتقدند، این رژیم از زمان وقوع عملیات «طوفان الاقصی» بیش از آنکه درباره اوضاع میدانی بداند، از السنوار گفته‌ است و حال باید ناظر قدرت گرفتن السنوار در برابر خود باشد. 



ناظران صهیونیست به اتفاق آرا موافقند السنوار مردی بسیار باهوش، مقاوم و مهم‌تر از همه، فردی است که توانایی های سازمانی بسیار بالایی دارد و صهیونیست‌ها را به‌خوبی می‌شناسد. رسانه‌ها گزارش های حیرت انگیزی از رشادت‌هایش منتشر کرده‌اند و بر این اساس، تحلیلگران بر این باورند، هدف از شخصیت‌پردازی های گذشته دادن ایجاد شخصیتی پیروز مقابل رژیم صهیونیستی بوده است. 



بی‌تردید در هیچ زمینه ای نمی توان مسیر کنونی جنگ غزه و استواری مقاومت را از انتخاب هوشمندانه جنبش حماس برای رهبری خود در این مرحله سیاسی و حیاتی، چه در تاریخ جنبش و چه در تاریخ غزه جدا کرد. این تصمیم به عنوان پیامی چالش برانگیز برای رژیم صهیونیستی است، «اگر شما مردی که برخی سیاستمداران تان میانه رو می خواندند ترور کردید، پس ما سرسخت ترین مرد حماس را برایتان آورده ایم».



تصمیم حماس نشان داد، زنجیره فرماندهی و ظرفیت سازمانی حماس با وجود آسیب های ناشی از ترور هنیه با سرعت قابل توجهی احیا شد و پیامی روشن است که این جنبش انسجام و توانایی انتخاب رئیس دفتر سیاسی خود را دارد. 



پیام‌های انتخاب شخصیتی از قلب غزه

تحلیلگران بر این باورند، انتخاب السنوار که رژیم صهیونیستی نتوانست وی را شکست دهد، پیامی برای آن‌هاست که سیاست فشار بر رهبران حماس با هدف قرار دادن خانواده هایشان، همانطور که درباره هنیه اتفاق افتاد؛ یا فشار بر جنبش با ترور رهبرانشان، همانطور که درباره صالح العاروری و هنیه اتفاق افتاد، جنبش را از حمایت مردمی محروم نخواهد کرد. 

 


تحلیلگران سیاسی منطقه معتقدند، انتخاب السنوار با این هدف انجام شد که به تل‌آویو اطلاع داده شود ترور هنیه فردی قوی‌تر را به ریاست دفتر سیاسی حماس رساند که تل‌آویو وی را «دشمن شماره یک» خود در حماس می‌داند. انتخاب السنوار پیامی از جنبش حماس تلقی شد که مقاومت، غزه را با قدرت و حتی از درون تونل‌هایی که السنوار در آن قرار دهد، رهبری می کند و هر عملیاتی بخواهد، انجام می دهد. 



یکی از پیام های حماس این است، مسئولیت رهبری مقاومت در دست غزه است و وزن نظامی و سازمانی در اختیار غزه قرار می دهیم و السنوار بیشترین توانایی را در رهبری جنبش در بزرگترین نبردهای تاریخ ملت فلسطین دارد.



طبق آنچه حماس اعلام کرد، السنوار در جریان مذاکرات آتش‌بس نیز حضور داشته است؛ گرچه روند مذاکرات برای توقف خونریزی‌های انجام شده به‌وسیله اشغالگران صهیونیست به‌دلیل ترورهای اخیر با اخلال مواجه شد. 



تحلیلگران امور رژیم صهیونیستی می‌گویند، هرکس سخنرانی های السنوار را مطالعه کند، متوجه می شود فردی آینده‌نگر، با برنامه، دارای عزم و اراده ای راسخ برای انجام عملیاتی استثنایی است که وضعیت راهبردی را در فلسطین، منطقه و جهان تغییر می‌دهد. منظور آن‌ها بی‌تردید عملیات «طوفان الاقصی» است. 

تحلیلگران سیاسی منطقه معتقدند، انتخاب السنوار با این هدف انجام شد که به تل‌آویو اطلاع داده شود ترور هنیه فردی قوی‌تر را به ریاست دفتر سیاسی حماس رساند که تل‌آویو وی را «دشمن شماره یک» خود در حماس می‌داند



السنوار با هوش سرشار خود قادر است راه‌حل‌های راهبردی بزرگی خلق کند که غزه و جامعه فلسطین تا به حال ندیده‌اند. به تعبیر برخی صهیونیست‌ها، وی «از مقاومت غزه، قلعه‌ای نفوذناپذیر ساخته است». السنوار توانست درگیری میدانی را به‌شکل کاملاً متفاوتی مدیریت، در لحظه‌ای تعیین کننده از نقطه ضعف دشمن در جهت قدرت مقاومت استفاده کند و عملیات موفقیت‌آمیز «طوفان الاقصی» را شکل دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده